Tiden ÄR relativ.

Einstein hade rätt.
Men det där med relativitetsteorin köper jag inte.
Nej, det handlar om att tiden är åldersrelaterad (och tro mej, det har absolut ingenting med ljusets hastighet att göra).

När jag var liten minns jag hur min far alltid sa att "tiden går fortare när man blir äldre".
Jag protesterade givetvis våldsamt och jämförde hans klocka med min och titta, de går ju precis lika fort!!
Well, well...hur rätt hade han inte?

Vid 34 års ålder mitt i yrkeslivet och med en familj bestående av fru och två små barn så är det bara att konstatera att tiden FLYGER fram.
Veckorna går i varandra.
För tre veckor sen hade vi vårdagjämning, förra fredagen var det midsommarafton, i helgen badade vi för sista gången och igår tog vi på oss långbyxor.
Man hänger knappt med längre.
Lillkillen är snart ett halvår, trots att han föddes för 3-4 veckor sen.
Hur förklarade Einstein detta?
Kunde han?
Jag är tveksam.

Nej, nu är det dags att göra lite nytta.
Om fem minuter är det frukost, om en halvtimme är det lunch och om en timme är det hemdags.

Kommentarer
Postat av: Bjarne

Ok, Dennis... :) det är så här:

För en liten knatte på fem år, så är ett år en femtedel av hans liv. En femtedel, det är rätt mycket.
För en något större knatte på 34 år är ett år av dennes liv en trettiofjärdedel av hans liv.
Vilket går snabbast, en femtedel av livet eller en trettiofjärdedel av livet?

(med reservation för att det här resonemanget redan finns i relativitets-teorin, har inte koll på hela, eller ens halva, relationsteorin)

Annars; kul att du bloggar :)

2005-10-12 @ 09:47:47
Postat av: Dennis

Nobelpriset nästa? :)

2005-10-12 @ 10:40:14
Postat av: Bjarne

I så fall vill jaghöra Gert skrika "ÄNTLIGEN!"

2005-10-12 @ 10:51:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback