Stekt fläsk med löksås

Lustigt.
Det sägs att doftminnet är det starkaste av våra minnen, vilet säkert stämmer.

Igår vid lunch på jobbet värmde en kollega upp stekt fläsk med löksås i micron.
Stekt fläsk med löksås brukar ju för det mesta dofta..ja, stekt fläsk med löksås.
Men igår var det något speciellt, för plötsligt befann jag mej i min mormor och morfars kök på deras gård utanför Habo.
Jag satt i den där bruna kökssoffan i skinn de hade intill väggen.
Den var rätt sliten och man kunde se det gula skumgummit i några av revorna.
Mormor stod vid spisen i sitt uppsatta långa hår, och morfar satt och pillade med en tandpetare i munnen.
Närradiokanalen spelade som vanligt.
Morfar hade märkt ut kanalen med ett streck på en tejpbit för att snabbt kunna hitta den.

Där sitter jag, troligen sent sjuttiotal, och väntar på min portion stekt fläsk med löksås.
Allt detta på grund av att min kollega värmde detta just igår.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback