VM för de mindre belevade och utslagna

Nej, det handlar inte om VM för uteliggare och tiggare, utan den pesudohändelse som är det säkraste vårtecknet på TV3.
Den händelse som får Åkesson (Ja, jag vet att han heter...nåt) och Håkan Södergren att yra om "Nationens revansch" och "Nu är det personligt".
Ja, jag pratar naturligtvis om hockey-VM.

Vem bryr sej egentligen längre?
Hockey-VM för mej dog när Sovjetunionen upplöstes och man gick ifrån det klassiska upplägget med åtta lag i rak serie och sen slutspel.
Sen dess har det gått spikrakt utför och det blir naturligtvis inte bättre av att hela VM avgörs av vem som får hem de minst trötta förlorarna från det stora slutspelet i väst.
Jag beundrar verkligen alla de NHL-proffs som orkar bry sej så mycket att de kommer, och har oerhört svårt att engagera mej negativt i de som tackar nej.
Det krävs en fullständig renovering kring upplägget av hockey-VM för att åtminstone undertecknad skall se det som något annat än just en pseudohändelse.

Mitt årgärdspaket är att spärra in befälhavarna för IIHF(Internationella ishockeyförbundet) och NHL i ett rum och släpp inte ut dem förrens detta kontrakt gäller:

  • VM vart fjärde år, liksom OS.
    NHL gör ett månadslångt speluppehåll i januari/februari, matcherna spelas på liten rink med NHL-domare.

  • Ett öppet europeiskt mästerskap vartannat år (då OS och VM inte föreligger) för icke-NHLspelare, så kallade "amatörer".
Ovanstående skulle ge oss ett riktigt proffsmästerskap vartannat år med en ren amatörturnering däremellan.
Ingen falsk marknadsföring och värdet i ett VM-guld skulle skjuta i höjden likt en IT-aktie på 90-talet.

Något måste göras, om inte annat för att någon överhuvudtaget skall kunna ta landslagshockeyn på allvar igen.
Jag är helt övertygad om att det i förlängningen kommer bli allt vanligare att även elitseriespelarna tackar nej i större utsträckning än vad som görs nu, och jag kan inte klandra dem.

Det var roligare förr, trots att vi fick smisk tio år i rad.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback