Sommaren jag hette Eder

Fotbolls-VM 1982 är det första VM jag minns i princip i sin helhet.
Jag satt som elvaåring limmad vid TV-rutan en hel månad med kulmen i VM-finalen mellan Italien-Västtyskland passande nog på min födelsedag.

Men det var Brasilien man höll på och som spelade en fotboll man dittills aldrig sett maken till.
Många anser Braisliens VM-lag 1982 vara det bästa någonsin.
Detta stämmer naturligtvis inte, eftersom man fick pisk mot en ensam Paolo Rossi i den där matchen mot Italien i andra gruppspelsomgången.
Men att detta landslag är den mest spektakulära elva som ställt sina fotbollsskor på planen torde stå utom allt rimligt tvivlel.
Med en anfallslusta av sällan skådat slag och en teknik som fick de flesta konkurrenter att framstå som spelandes med två vänsterfötter charmades en hel fotbollsvärld.

Apropå vänsterfötter var den kanske mest spektakuläre spelaren den smått osannolike vänsteryttern Eder.
Med en högerfot som knappt dög till att stödja sej på fanns en känsla i den där vänsterdojan som hänförde mej fullständigt.
Faktum är att jag den sommaren, högerfotad som jag är, i princip bara spelade fotboll med vänsterfoten.
Följden var att jag i princip blev dubbelfotad vilket jag naturligtvis hade stor nytta av i min egen blygsamma karriär i gärdsgårdsserierna.

Hursomhelst, de två gruppspelsmatcherna mot Sovjetunionen och Skottland bjöd på ett fotbollsfyrverkeri som åtminstone jag aldrig hade sett och förmodligen aldrig kommer se igen.
Här kommer dryga fyra minuter fotbollsunderhållning och nostalgitripp i absolut världsklass.
Njut och fundera över hur mycket luft det är mellan boll, stolpe och ribba när Zico smeker in 1-0 på Skottland på frispark.
Oslagbart!!


Kommentarer
Postat av: Bjarne

"Eder omarkerad i en hel kvart"

:D

PS. Rippar lite då och då.... DS.

2007-03-01 @ 17:03:07
Postat av: Targenor

Jag var bara ett halvår då vm 1982 spelades men det har inte hindrat mig från att hitta min favoriter i Zico och Eder.

Tyvär visar detta klipp bara 2 gruppsspelsmatcher.
och inte matchen mot nya zeland där brassarna
vann med 4-0 och säkerligen spelade väldigt underhållande fotboll.

Tråkigt att dom inte fick vinna då detta var ett av dom bästa lagen i historien.

2008-06-03 @ 20:33:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback