The Zlatan Situation

Det som skulle bli ett ja blev ännu ett nej, och vi som betraktare av spektaklet utifrån vare sej begriper eller vet egentligen ingenting.

Vad får en spelare som Zlatan Ibrahimovic att säga "nej tack" när landslaget kallar?
Är det en schism med Lagerbäck efter den dåliga göteborgshistorien i höstas?
Är det familjeskäl?
Är han småskadad?

En sak vet jag, och det är att det inte kan vara bristfällig

Ingen vet, ingen säger något.
Spekulationerna blir vildare för varje "nej", för varje "no comments".

Själv har jag oerhört svårt att bestämma mej för hur jag skall förhålla mej till detta.
En halvan tycker Zlatan är en bebis som kan stanna kvar i Milano och lipa om det inte passar.
Andra halvan tycker det är för jävligt att Lars Lagerbäck inte har pondus nog att få en av europas, ja i sina bästa stunder en av världens främsta anfallare att spela i det svenska landslaget.

Jag har vid ett flertal tillfällen gått hårt åt Zlatan för dennes insatser både på och utanför planen.
Han var helt enkelt inte bra i Tysklans-VM, om man med bra menar det som grabben bevisligen har i sej.
Det lilla äventyret på avenyn tillsammans med kompisarna Mellberg och Wilhelmsson i höstas var direkt omoget och idiotiskt.
Man bryter inte mot regler man själv varit med och ställt upp.
Lagerbäcks val att skicka hem de tre spelarna var lika självklart som taktiskt.
De behövdes knappast mot Lichtenstein och det behövdes markeras.
Att konsekvensen skulle bli denna hade dock knappast Lagerbäck räknat med.

Så är det då 2007 och kommande avgörande EM-kval.
Enligt diverse undersökningar anser en majoritet av svenska folket att landslaget klarar sej bättre utan Zlatan och att det inte skall daltas med osv osv.
Jag anser att detta resonemang är komplett vansinne.
Folk måste fatta att Zlatan Ibrahimovic är en bolltalang och spelare långt utöver det vanliga och av en kvalité vi sällan eller aldrig får se i det här landet.
Har vi råd att undvara en sån spelare i landslaget framöver?
Absolut inte!!
En Zlatan i den form han visat i höst och vinter är inte bara given i en svensk startelva, utan en av europas bästa anfallare.
Skall landslaget nå framgångar måste såklart en sån spelare vara med, något annat är ju bara fånigt att säga.

När man säger att vi bevisligen klarat oss lika bra utan Zlatan måste man ha i åtanke att vi haft "tur" som har haft Marcus Allbäck i sitt livs form.
Hur hade hösten sett ut om Allbäck varit ur slag eller om Elmander inte fått sitt efterlängtade genombrott?
Vi kan inte räkna med att Marcus Allbäck skall fortsätta rädda äran åt Lagerbäck på hög internationell nivå många matcher till.
Vad som då är alternativet vill jag inte ens tänka på.
Elmander/Prica på topp?
Marcus Rosenberg?
Grattis, svenska folket...

Min slutsats är att Sverige i ett längre perspektiv inte har råd att avvara en anfallare av Zlatans kvalitéer.
Definitivt inte med de alternativ vi har.

Mitt åtgärdspaket blir därför detta:
Lars Lagerbäck måste helt enkelt ta första bästa flyg till Milano och prata med Zlatan öga-mot-öga.
Om nu inte heller detta hjälper har Lars Lagerbäck misslyckats med sin viktigaste uppgift, nämligen att inte bara ta ut till truppen de bästa spelare vi har att tillgå, utan också att motivera dessa spelare att spela för svenska landslaget då giltiga skäl saknas.

De som följt mitt resonemang kring både Lars Lagerbäcks och Zlatans vara eller icke vara genom åren blir nog förvånade över mitt krav om denna situation kvarstår:
Lars Lagerbäck måste avgå.

Om inte för Zlatans skull, så åtminstone för vårt framtida landslags bästa.

Kommentarer
Postat av: M

Bra skrivet Dennis och jag håller med om allt förutom att Lagerbäck måste avgå. Även om jag inte är den största lagerbäck-supportern så tycker jag inte han ska behöva avgå när det är Zlatan som är orsaken till detta.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback